Alla inlägg under januari 2018

Av meggen - 25 januari 2018 21:30


Snabba Pengar & Aktieinvesteringar.

 

Det finns ett stort intresse för snabba pengar i vårt samhälle, spel av olika slag är populära, se bara vad Postkodmiljonären drar in i lottavgifter var månad. Aktier är ingen kvick fix, så vill du chansa hej vilt på turen så leta någon annanstans! Visst kan man leta efter små och udda bolag i div specialsituationer, men förr eller senare kör man in i berget, med en sådan strategi.

 

Som idag, popaktien Fingerpring, som jag nämt förut i bloggen, rasade 18% , sista spiken i kistan? Rasat från 130 kr ( toppkurs )till 13,70 25/1 idag, minus 90% tog 2,5 år.

 

 

Det jag saknade när jag började intressera mig för aktier i 15 årsåldern, var en mentor, något jag 

Nu förstår skulle ha lyft mig till en helt annan nivå. Man kan lära sig själv, men varför uppfinna hjulet på nytt, finns så mycket ändå att lära sig.

Hjälp med hur man kan tänka, strategier, långsiktighet, möjligheter, bollplank, psykologi etc.

 

Här skall man kunna få hjälpande tankar som nybörjare, eller när man kommit en bit framåt.

Idag finns mycket mer, bra böcker, tvister, bloggar, aktieprogram mm, men jag skall försöka komma ihåg hur jag tänkte och vilka misstag jag har gjort under mina dryga 40 år på börsen, ibland mitt i händelserna ibland vid sidolinjen. Känner att jag har ett perspektiv från en sk vanlig jobbares ögon, så vore roligt om man kunde inspirera, unga tjejer och killar att skapa en sk pengamaskin på lång sikt, för det tar årtionden........

Speciellt Dig med helt vanliga jobb."..

 

Så gör slag i saken och öppna en depå på Avanza.se följ anvisningarna så har Du snart en egen depå.

 

Peykologi: Vid nästa nedgång kommer agnarna att skiljas från kornet, dvs om Du klarar dig igenom, du kommer att lära dig hur det känns när kurserna rutschar nedåt. Kanske Du undrar varför jag skriver om det, nu när allt pekar uppåt? Jo, för att börja förbereda DIG!

 

Fördelen om du börjar nu, är att du hinner skaffa dig ett relativt litet kapital, innan nästa nedgångsperiod, den kommer var så säker, dessutom ofta överraskande!Säg att du börjar MÅNADSSPARA NU, rekomenderas starkt. 500 - 2000kr bra nybörjarnivå, var ej för blygsam, det går!! Kasta inte in 30.000kr direkt. Du bör lära dig den hårda vägen, vad gör Ditt psyke med Dig när kurserna rasar 30 - 40% vilket de kommer att göra nästa nedgång!!

 

Många förståsigpåare kommer att säga si och så, men Du måste hitta din stil för att kunna stå emot, och inte köpa när rubrikerna basunerar ut hur bra det går, och sen sälja när kurserna rasat 30% och tidningarna skriker KRIS.....

 

Aktier är mycket psykologi, men än skall vi UPP ett tag till.......

 

Av meggen - 24 januari 2018 20:00


 

SCANDIC HOTEL bäst som aktieinvestering eller konsumtion?

 

 

En tanke som slog mig efter ett besök i Göteborg, där Liseberg var huvudattraktionen för Herr o Fru Meggen ( vid adventstid).

Eftersom vi båda har SCANDIC i våra portföljer så var valet enkelt, dessutom låg deras hotell centralt och nära Liseberg. Sagt och gjort vi bokade oss via nätet för 3 nätter.

 

Denna blogg skall jämföra värdet aktier mot själva konsumtionen av upplevelsen Scandic och dess tjänster, utifrån vår separata upplevelse vid detta besök. Vilket ger mest??

En lite ovetenskaplig upplevelsecentrum av dessa motpoler.

 

Vår upplevelse, hur var den. Tar lite axplock här och var. Smidig och snabb check in, rummet var ordinärt, slimmat ordinärt medelklass?? hotell. Likaså frukosten fanns mycket med ändå inget som stack ut som en överraskning, lite synd att man inte kan hitta på något lite extra här, kostar så lite. Ganska välfylld vid våra besök, lite väl stökigt faktiskt. Middag en kväll som var mycket väl godkännd.

Baren, helt ok som inrättning, stilren men ändå mysig. Goda drinkar, men även nitlotter Irish Coffee där grädden var flytande från början.....? och detta serverades....trist!

Likaså var städningen usel, ena dagen inte alls, nästa utfördes den dåligt, ajaj. Läget som nämnts bra.

Så vad är då bäst investera i en övernattning eller i Scandic aktier?

 

Då jag ger upplevelsen en 2 på en 5 gradig skala så är vistelsen inte prisvärd, kommer inte att välja Scandic i fortsättningen. Aktiens värde hänger ju på att andra inte är lika noga,har lägre förväntningar, eller ve o fasa att hotellupplevelser är på denna nivå. 

Sen kan det nog vara så att Herr och Fru M gärna känner lite lyx. Och efter ett antal övernattningar på många olika platser så är Scandic klart ett sk budgetalternativ.

 

Hur resonerade jag efter vistelsen?

 

Första tanken var besvikelse, att jag skulle kasta ut bolaget ur min portfölj!!

 

Dessvärre gjorde jag nu inte det, 3 gången på kort tid jag inte följde min magkänsla,

detta borde jag gjort. Ofta kan det vara svårt att analysera siffror och allehanda förståsigpåare som uttalar sig om en viss aktie. Då kan det vara vettigt att bryta ner till mer hanterbara fakta, som ex ( bland flera såklart) som vad man tycker om produkten eller upplevelsen osv. 

Gillar man inte produkten, eller om det finns bättre alternativ så välj det istället.

 

Som ni vet så fick aktien en rejäl smäll, när de vinstvarnade 16 Januari 2018, kursen rasade direkt 20%. Pga, svagare hotelmarknad i Stockholm och feta bonusar som betalats ut till ledningen. Fy, vad göra nu då, ja självklart måste man se till värderingen idag, kursen nu rasat från en topp på ca 115 till stängningskurs idag 82,25 minus 28%!!

 

Skall man vräka ut sina aktier nu ( ännu ej sålt 1,7% av portföljen) ?

 

Nej jag tycker faktiskt inte så, dels har aktien kommit ner ordentligt, storägaren Stena är har ökat 0,5 % till 16% och är en utmärkt långsiktig ägare, insider har börjat köpa, minst bibehållen utdelning på 3,15, ger en DA direktavkastningen på 3,8%.

 

På dessa kurser och nedåt är jag positivt, och kan tänka mig att öka något, på ett års sikt!! Men som alltid med aktier DU måste bilda dig en egen uppfattning vad DU tror!!

 

PS! Liseberg i adventstid var toppen! rekommenedernas starkt!!

Av meggen - 20 januari 2018 15:45

Varför skall DU börja spara i Aktier??


som jag skrev så vänder sig dessa rader lite extra till dig som kanske funderar på vad Aktier är, och om det kan vara något för Dig! Specifikt om Du har ett sk vanligt jobb, normal inkomst och kanske funderar lite om framtiden.


Skall jag jobba till 67.....69..... Eller kanske ännu längre. Är Du 20 - 30 kommer det helt säkert att bli länge än, men behöver det bli så långt som  69?? Nej inte alls , om Du bara tänker till lite Nu!!


det jag såhär när jag blickar tillbaka på mitt Aktieintresse o liv, ser jag att det jag saknade var en mentor, som lett mig över en del hinder, och i synnerhet den psykologiska biten av Aktier. Med det menar jag att det inte alls är själva valet o bortvalt av aktier som är svårt som man kan tro, nej det är de psykologiska aspekterna som är svårast.


Att inte dras in in i tidens popaktier, minns LM Ericsson år 2000, enorm uppgång och platt fall, nutid Fingerprint som steg från 2 kr till 130, för att i fredags ligga i 16,80. Franför oss kan Bitcoin vata en sådan...?

en annan ännu större svårighet är att dras med i lycka vid uppgång, man blir lycklig på något sätt när man gör rätt.


Dessvärre så sjunker börsen emellanåt, och dessa perioder är väldigt påfrestande och smärtsamma. Varför då, kanske du undrar, bara att köpa billigt! Ja, visst är det så, emellertid kommer ditt psyke, att spela dig ett spratt, klarar Du att förlora 10, 20%  ok, men om det är 30  - 40% ?? Här behöver man hjälpmoch stöd av någon erfaren person som kan förklara vad som händer och vad som komma skall.


BÖRJA AKTIESPARA NU!


Men det ger faktiskt dig som är nybörjare, med ett lite, eller inget kapital en fördel!!  Du kan utnyttja din litenhet.

Inte för att hoppa in och ut, svårt. Nej utan för att börja spara NU!!

Nu befinner vi oss i en upptränad, en sk Bullmarknad, tjurmarknad kurserna rör sig upp. 

Bra läge att börja, Du får vara med och se hur det fungerar, dessutom rör sig kurserna nog upp något år till, vi kan vara inne på vårt 7 uppgångar, och SISTA......? Ja det vet man ju inte, men rent förståndsmässigt så går inte kurserna upp hur länge som hellst. Även om det är lätt att tro så, men någon gång bryts trenden OCH kurserna rasar ner.


Min  poäng här är att du får vara med på en kortare uppgång om Du börjar Nu, sen en nedgång som kommer att vara i 1,5 - 2,5 år. Denna nedgångsperiod kommer att härda Dig och lära Dig mycket om Aktier och om Dig själv!!

Klarar Du att härda ut, övervinna istiden så kommer Du ut på andra sidan med en hel del känsla för Börspsykologi, mycket mer användbart än att tro att man bara måste läsa årsredovisningar, nej man kommer långt med en smula vett och att följa sin mentor. Nuförtiden finnis det som jag saknade. Massa bra bloggare och en uppsjö av information på nätet.

Men kanske finns numera för mycket, och vilka bloggare skall man tro på? Ditt val, men redan här blir ju hindren höga, leta rätt på rätt blogg tar tid, så varför inte hänga med här!?


Vi börjar närma oss slutet av denna uppgång, En stor fördel att veta detta när man börjar, sen skall jag leda Dig genom istiden, bara att få veta att det blir bättre,,,,,,någongång ,,,,efter att det har blivit ännu sämre är till en mycket större hjälp än man kan tro. Benen är ostadiga till att börja med.


AVANZA.SE

 

Börja direkt, logga in på Avanza.se bästa nätmäklaren just nu, dessutom Courtagefritt första året ( ingen köpavgift) 

Följ bara anvisningarna så har Du en depå på några minuter.

Nästa gång kommer vi att ta en titt på hur man går vidare.


Av meggen - 20 januari 2018 15:30



Här kommer lite svart på vitt hur det gått på några av mina aktieportföljer under 2017.

Tror på att visa upp resultat man har, så man får ett trovärdigt rykte. Man skall komma 

Ihåg att det inte är alltför lätt att slå index, genomsnittet av alla aktier på börsen, som

vi använder oss av för att jämföra våra resultat.


Har ett antal portföljer, med lite olika strategier. Som vi kan titta på vartefter.

Här ser vi min mellanstora portfölj och en liten, den lilla skall vara låg risk med mycket 

långfristiga innehav, decennier. Lite jobb att hålla en sådan portfölj, men man får utgå

från att utvecklingen blir runt index. Dock ett bra alternativ för dem som söker något

relativt enkelt. 

Den större kommer vi att fokusera lite mer på, kort så är det en portfölj som vi försöker

slå index med. Kort, detta är en portfölj men 40 - 60 olika aktier, som vi försöker byta ut

när de kroknar och förhoppningsvis finner nya vinnare.


Kommer att visa den portföljen någon eller några ggr per år, kommer snart, dock är nog

data inte min starka sida alls...... Syns nog på upplägget o grafiken.



Med förhoppning om ett bra aktier 2018. Får vi med återkomma om, spännande att fundera

kring detta år!


 

  

 

Skapa flashcards