Direktlänk till inlägg 24 januari 2018

Aktien visavi Produkten/ Tjänsten

Av meggen - 24 januari 2018 20:00


 

SCANDIC HOTEL bäst som aktieinvestering eller konsumtion?

 

 

En tanke som slog mig efter ett besök i Göteborg, där Liseberg var huvudattraktionen för Herr o Fru Meggen ( vid adventstid).

Eftersom vi båda har SCANDIC i våra portföljer så var valet enkelt, dessutom låg deras hotell centralt och nära Liseberg. Sagt och gjort vi bokade oss via nätet för 3 nätter.

 

Denna blogg skall jämföra värdet aktier mot själva konsumtionen av upplevelsen Scandic och dess tjänster, utifrån vår separata upplevelse vid detta besök. Vilket ger mest??

En lite ovetenskaplig upplevelsecentrum av dessa motpoler.

 

Vår upplevelse, hur var den. Tar lite axplock här och var. Smidig och snabb check in, rummet var ordinärt, slimmat ordinärt medelklass?? hotell. Likaså frukosten fanns mycket med ändå inget som stack ut som en överraskning, lite synd att man inte kan hitta på något lite extra här, kostar så lite. Ganska välfylld vid våra besök, lite väl stökigt faktiskt. Middag en kväll som var mycket väl godkännd.

Baren, helt ok som inrättning, stilren men ändå mysig. Goda drinkar, men även nitlotter Irish Coffee där grädden var flytande från början.....? och detta serverades....trist!

Likaså var städningen usel, ena dagen inte alls, nästa utfördes den dåligt, ajaj. Läget som nämnts bra.

Så vad är då bäst investera i en övernattning eller i Scandic aktier?

 

Då jag ger upplevelsen en 2 på en 5 gradig skala så är vistelsen inte prisvärd, kommer inte att välja Scandic i fortsättningen. Aktiens värde hänger ju på att andra inte är lika noga,har lägre förväntningar, eller ve o fasa att hotellupplevelser är på denna nivå. 

Sen kan det nog vara så att Herr och Fru M gärna känner lite lyx. Och efter ett antal övernattningar på många olika platser så är Scandic klart ett sk budgetalternativ.

 

Hur resonerade jag efter vistelsen?

 

Första tanken var besvikelse, att jag skulle kasta ut bolaget ur min portfölj!!

 

Dessvärre gjorde jag nu inte det, 3 gången på kort tid jag inte följde min magkänsla,

detta borde jag gjort. Ofta kan det vara svårt att analysera siffror och allehanda förståsigpåare som uttalar sig om en viss aktie. Då kan det vara vettigt att bryta ner till mer hanterbara fakta, som ex ( bland flera såklart) som vad man tycker om produkten eller upplevelsen osv. 

Gillar man inte produkten, eller om det finns bättre alternativ så välj det istället.

 

Som ni vet så fick aktien en rejäl smäll, när de vinstvarnade 16 Januari 2018, kursen rasade direkt 20%. Pga, svagare hotelmarknad i Stockholm och feta bonusar som betalats ut till ledningen. Fy, vad göra nu då, ja självklart måste man se till värderingen idag, kursen nu rasat från en topp på ca 115 till stängningskurs idag 82,25 minus 28%!!

 

Skall man vräka ut sina aktier nu ( ännu ej sålt 1,7% av portföljen) ?

 

Nej jag tycker faktiskt inte så, dels har aktien kommit ner ordentligt, storägaren Stena är har ökat 0,5 % till 16% och är en utmärkt långsiktig ägare, insider har börjat köpa, minst bibehållen utdelning på 3,15, ger en DA direktavkastningen på 3,8%.

 

På dessa kurser och nedåt är jag positivt, och kan tänka mig att öka något, på ett års sikt!! Men som alltid med aktier DU måste bilda dig en egen uppfattning vad DU tror!!

 

PS! Liseberg i adventstid var toppen! rekommenedernas starkt!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av meggen - 20 augusti 2018 18:45

  Tillbaks från bryderier och besvikelser!   Haft ett uppehåll under några månader. Det har föranletts av att jag inte varit nöjd med utfallet på min ISK portfölj, det är den portfölj jag aktivt försöker överträffa index. Det har även känts...

Av meggen - 19 augusti 2018 13:45

    En mindre portfölj, där endast bolag som har en gedigen stabilitet skall köpas. realvärden som skog, investmentbolag, fastigheter av hög kvalité, några utvalda utlänska bolag, och Saltängen där kan man ju diskutera, men har varit en ok af...

Av meggen - 19 augusti 2018 13:30

     Min stora portfölj, skall vara en passiv portfölj som tittas till en gång per kvartal. tror på idén att inte röra om för mycket, dessutom blir det ohållbart att hålla koll på allt, därav att man går in vid qvartalsrapporterna och tar en f...

Av meggen - 19 augusti 2018 13:30

      Kämpar på!   Äntligen kommer jag mig för att lägga ut halvårssiffrorna för några av mina portföljer. Har varit en trög period, på olika sätt. Haft stora bryderier om min strategi som tagit mycket kraft och även tagit bort mycket av det...

Av meggen - 10 juni 2018 20:45


  Två steg upp och ett ner?   Vi hade en bra uppgång 14 April/18 Maj på hela 7%, innan vi fick den vanliga rekylen ner efter en stark period. Som i skrivandes stund fört ner index 5,5% igen.   Kan ju kännas lite jobbigt, men är en viktig...

Skapa flashcards