Direktlänk till inlägg 12 maj 2018

Fortsättningen ?

Av meggen - 12 maj 2018 19:15

Vad väntar nu?


Ett flertal gånger detta år har jag nämt min positiva inställning till börsen, detta när

den överväldigande majoriteten  varit negativ. Speciellt har detta setts i tidningar,

bankanalyser, välbetalda personer och sk förståsigpåare. 

Dessa villfarelser har spritts på lösa grunder ofta med hänvisning till D. Trumps framfart

i media. Allskönans fasor skulle drabba världen och Dig! 


Den massiva kampanjen, speciellt från storstadstidningarna och skvallerblaskorna har självfallet

stor påverkan på gemene man. Psykologi är den stora boven när men sysslar med aktier och

aktieaffärer. Så otroligt lätt att låta sig påverkas av skriverier och uttalanden.


Själv har jag förstått att detta då Sverige överöstes med negativ faktiskt rena dumheter

då det inte var alltför svårt att förstå att detta var våldsamt överdrivet. Mycket dummhet

har ju skrivits förr men sällan så tydligt som här.

Man såg hur det smittade av sig på sk vanligt folk, dvs de som inte kan/orkar/vill tänka självständigt.


Så vad vill jag säga  med detta? Jo, här har vi tillfälle att få ett försprång, i våra aktieaffärer.

När andra tvekar, så står vi fast vid vår strategi! Ligger fullinvesterade.


Att ha en strategi som man är bekväm med är oerhört viktigt! Jag har propagerat för att om Du är relativt

ny inom detta med aktiesparande, så bör Du nog köra efter strategin, but and hold, dvs köp och behåll.

Köp starka växande bolag med utdelning, gärna Investmentbolag, sextidigare blogg.


Detta eftersom det annars är lätt att hamna i en ond cirkel,  men säljer när det gått ner mycket, och köper tillbaks

när det gått upp mycket. Trist strategi! Även lätt att följa tidningar, som säker sälj när vi närmar oss botten, och köp 

nära toppen. Snarare skall Du göra tvärt om!! Det finns en orsak till att de sitter och skriver eller talar i någon studio

om ekonomi. Dom är bra på att prata, kollar Du upp något år senare hur deras råd står sig, blir Du förskräckt.


Inte ens 50% stämmer, har själv råkat ut för det, skulle vid något tillfälle köpa Rysslandsfonder, och de nästan skrattade på det lokala Sparbankskontoret, likaså när jag sålde Teliaaktier första handelsdagen, kursen skulle ju upp.....på Handelsbanken....glömmer inte var!!

Men jag genomförde mina affärer till gangn för Min ekonomi.


Senmoral, skippa gammelbankerna!! Öppna Depå hos Avanza istället, där kan du dessutom ha dina sparpengar på Collector med bankgaranti till idag 0,6%, jämför gammelbankerna.....


Gå Din egen väg, lägg örat mot marken och läs av stämningen.


Tänker gajda Dig lite om momentum i marknaden, bara att upprepa vad som sagts i min blogg  Kvitt eller Dubbelt av den 2/4 2018. Börsen kommer att lyfta!! Fortsätta att lyfta för idag står kursen på +3% sedan årsskiftet plus utdelningar på kanske ytterligare ca 2,5%!! Inte illa och totalt över 6% upp sedan senaste bloggen Kvitt eller Dubbelt!

Ligger 99% investerad, närmast fullinvesterad alltså!


Så visst kommer börsnivån + 10% att överskridas någon gång detta år inkl.utdelning, vi är ju nästan där redan nu!!!

Vi inväntar detta tillsvidare, och konstaterar att Börsen är stark fundamenta, och kommer att gå vidare UPP!!


Eder Meggen.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av meggen - 20 augusti 2018 18:45

  Tillbaks från bryderier och besvikelser!   Haft ett uppehåll under några månader. Det har föranletts av att jag inte varit nöjd med utfallet på min ISK portfölj, det är den portfölj jag aktivt försöker överträffa index. Det har även känts...

Av meggen - 19 augusti 2018 13:45

    En mindre portfölj, där endast bolag som har en gedigen stabilitet skall köpas. realvärden som skog, investmentbolag, fastigheter av hög kvalité, några utvalda utlänska bolag, och Saltängen där kan man ju diskutera, men har varit en ok af...

Av meggen - 19 augusti 2018 13:30

     Min stora portfölj, skall vara en passiv portfölj som tittas till en gång per kvartal. tror på idén att inte röra om för mycket, dessutom blir det ohållbart att hålla koll på allt, därav att man går in vid qvartalsrapporterna och tar en f...

Av meggen - 19 augusti 2018 13:30

      Kämpar på!   Äntligen kommer jag mig för att lägga ut halvårssiffrorna för några av mina portföljer. Har varit en trög period, på olika sätt. Haft stora bryderier om min strategi som tagit mycket kraft och även tagit bort mycket av det...

Av meggen - 10 juni 2018 20:45


  Två steg upp och ett ner?   Vi hade en bra uppgång 14 April/18 Maj på hela 7%, innan vi fick den vanliga rekylen ner efter en stark period. Som i skrivandes stund fört ner index 5,5% igen.   Kan ju kännas lite jobbigt, men är en viktig...

Skapa flashcards