Direktlänk till inlägg 20 maj 2018

Vilka bolag drar på Börsen??

Av meggen - 20 maj 2018 19:00

 


Dax att ta en titt på starka vinnare!


Det finns många strategier på börsen, jag har rekommenderat Dig, om Du är ny på

detta med aktier att börja med en Buy and Hold strategi, köp och behåll åtminstone 

några år så Du hinner lära dig mer, tar mycket mer tid än Du tror, och vilja!

Du köper kontinuerligt nya aktier, i starka bolag med stigande vinst och utdelning,

i med och motgång. Kan ju vara svårare än man tros, så BÖRJA med Investmentbolag!

 

En annan bra strategi är att fokusera på utdelningen, men kräver lite kunskap, annars är

det lätt att bara köpa aktier med väldigt hög utdelning, dessvärre så kan utdelningen även

utebli eller sänkas, så detta kräver att man har en viss koll på bolagens qvalite.

 

Själv har jag i skrivande stund 55 bolag, en bred palett av bolag. Du kan se mina 6 största

bolag,uppe till vänster. Då jag har en relativt stor summa investerat i aktier så vill jag sprida

mina risker på ett så bra sätt som möjligt. Det finns ju en uppsjö av risker i din investering.

 

Omvärldsrisker, branchrisker, bolagsrisker, allt detta kan vi minimera med en bred palett

olika bolag i olika faser, branscher och spridda över stora delar av jorden. Sen kan man nog

svårligen minimera vissa omvärldsrisker som global ekonomisk nedgång mm.

Men vi kan få en bra spridning mot så många vi kan. (Eller kommer på att gardera oss för)

 

Vi skall titta lite på hur de bästa aktierna utvecklats sista månaden. För att se om vi finner 

något mönster ett jobba med. En ganska lång rad faktiskt.

 

10-15% Sw. Match, Svoldor, Skandic Hotell, Carnegie, Bufab, Dometic, Nibe, Nederman,

            Gränges, Knowit

16-20% Beijer ref, Sobi, Biotage, Softronic, G5 sedan köp denna månad.

   >25% Catena Media 

 

Lite sifferlekar, av mina 26 bolag på A- listan (största bolagen) har 4 gått upp 10% eller mer

dvs 15%

Av mina övriga 29 bolag på främst mid o small Cap. (mellan och småbolag på Stockholmsbörsen)

så har 12 gått upp 10% eller mer dvs 41%

 

Detta visar att i det aktieklimat som vi har nu, som liksom majvädret är soligt, så trivs risk-

viljan hos placerarna. Man placerar gärna i mindre bolag.

 

Går man in och ser på dessa 16 bolag så ser man att 15/16 trendigt bra i 5 år ( 5 årsgraf) vill

med detta visa att bra bolag ofta fortsätter att gå bra, enda undantaget är här Scandic hotell,

som bekräftar regeln. Dock har den inte utvecklats mer än ok, har stigit 7% inkl utdelning 

sedan jag skrev om dem 24/1 2018.

 

Vad skall man dra för slutsatser av detta? Man kan nog våga dra den slutsats att småbolag 

trendar bättre i min portfölj för närvarande. Detta medans storbolagen och Stockholmsbörsen

gått ganska lika, hela börsen upp 3,80% senaste månaden ex utdelning.

 

Summa summarisk, vill jag peka på att det känna bättre att satsa på en aktie som trendar

bra sedan många år, ett bra företag fortsätter ofta att göra bra ifrån sig!

Undvik sk fallande knivar, dvs bolag vars aktier fallit kraftigt under lång tid, tar oftast mycket

lång tid att vända ett sådant bolag, och därmed aktiekursen i sig.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av meggen - 20 augusti 2018 18:45

  Tillbaks från bryderier och besvikelser!   Haft ett uppehåll under några månader. Det har föranletts av att jag inte varit nöjd med utfallet på min ISK portfölj, det är den portfölj jag aktivt försöker överträffa index. Det har även känts...

Av meggen - 19 augusti 2018 13:45

    En mindre portfölj, där endast bolag som har en gedigen stabilitet skall köpas. realvärden som skog, investmentbolag, fastigheter av hög kvalité, några utvalda utlänska bolag, och Saltängen där kan man ju diskutera, men har varit en ok af...

Av meggen - 19 augusti 2018 13:30

     Min stora portfölj, skall vara en passiv portfölj som tittas till en gång per kvartal. tror på idén att inte röra om för mycket, dessutom blir det ohållbart att hålla koll på allt, därav att man går in vid qvartalsrapporterna och tar en f...

Av meggen - 19 augusti 2018 13:30

      Kämpar på!   Äntligen kommer jag mig för att lägga ut halvårssiffrorna för några av mina portföljer. Har varit en trög period, på olika sätt. Haft stora bryderier om min strategi som tagit mycket kraft och även tagit bort mycket av det...

Av meggen - 10 juni 2018 20:45


  Två steg upp och ett ner?   Vi hade en bra uppgång 14 April/18 Maj på hela 7%, innan vi fick den vanliga rekylen ner efter en stark period. Som i skrivandes stund fört ner index 5,5% igen.   Kan ju kännas lite jobbigt, men är en viktig...

Skapa flashcards