Alla inlägg under juni 2018

Av meggen - 10 juni 2018 20:45

 

Två steg upp och ett ner?


Vi hade en bra uppgång 14 April/18 Maj på hela 7%, innan vi fick den vanliga rekylen

ner efter en stark period. Som i skrivandes stund fört ner index 5,5% igen.


Kan ju kännas lite jobbigt, men är en viktig lärdom, man vet inte när det skall dra.

Men om man känner till mönstret på börsen så vet man att kurserna inte går

rakt upp eller ner. Utan det är den klassiska devisen två steg upp och ett ner som

gäller, fast nu känns det ju mer som två upp följt av två ner.....

  Visserligen har börsen svårt att lyfta, vi har sett ett antal försök till uppbrott

som fallit tillbaks igen, men som jag ser det så samlar börsen kraft till den slutgiltiga

utbrottet.


När det sker kommer det att gå ganska fort är min bedömning. Väl i nivå med 14/4 - 18/5

då vi såg en frammarsch på fina 7% bara det att index kommer att hänga kvar på en ny högre

nivå. Men självfallet vet vi inte när. Dock känns det som vi har en botten runt 0% eller strax

under i detta läge.


Jag har ändrat en del i min portfölj, dragit ner exponeringen av banker till 8% från redan låga 10,2%

banker vill ju ha lite högre ränta, och det har vi fått, men för lite för nu!

Väljer att ligga lågt här, störst vikt har jag här via Resurs Bank, men alla banker trendar dåligt.

Valt att sälja av uppköpskandidaten Viktoria Park, till 38,05kr dvs 5 öre över budnivån. Bra bolag som 
nog komma tillbaks i portföljen om budet ej går igenom helt, troligt. Lämnar även Diös fastigheter
finns bättre, och minskar i Softronic som dragit starkt.


Köp/ökat har jag  gjorts i Biotage, Mr Green, Boliden, MTG, Xano, bland annat, en palett som spänner från

instrument/medicinsk kemi, onlinespelbolag, gruvföretag, Mediabolag men där e-sportdelen är intresset, teknik-

företag. 

En blandning av olika branscher av starka företag med växande resultat, och långsiktigt stigande aktie-

kurser.


Ovan i diagramform ser man köpen ( K) som gjorts i MTG B, här har jag gjort ett flertal köp för att sakta öka mitt
innehav, detta är en funktion som AVANZA har för sina kunder. Det är så förmånligt att vara kund där att Du
får handla curtagefritt ( dvs inga kostnader) upp tills Du har 50,000kr på ditt konto. Du kan alltså köpa en aktie
i taget, bra så du kan sprida dina köp.

Man kan även se att det ramlat ut utdelning ( U )  under perioden. Totalt genomsnittsköp 253kr - snittutdelning

ca 7 kr ( 12,50 utdelades per aktie ) så köpt på i genomsnitt 247kr. Men kommer fler köp.


Men  förhoppningen är att den förestående uppdelningen av MTG i en gammeldel, media, och E-sportdelen

( som intresserar mig) skall driva på kursen.


Kom dock ihåg att inte lägga alla ägg i en korg!!! Har i skrivandes stund 58 olika aktier, något mycket skall banta

detta antal, tills nästkommande blogg. Får bli mitt löfte för denna gång.


Njut av Sommaren, och Aktiespänningen av att Investera!!  Meggen.





Skapa flashcards