Alla inlägg den 21 april 2018

Av meggen - 21 april 2018 20:00


Ökar ansträngningarna!


Nu är det dax för en sparmånad, många inom sparandesvären vinnlägger sig om ett högt sparande

och därmed en hög sparkvot. Och skall man få ihop ett sparkapital så säger som ordet Sparkapital,

att man måste göra en ansträngning för att spara undan en del av sin lön mm.


Tycker iofs att jag ansträngt mig under en längre tid, men det betyder ju inte att jag kan ta i lite

hårdare under en månad, en sk snålmånad! Detta innebär inte att jag låter bli att köpa det jag behöver,

och skjuter det till nästa månad, kommer att bli några klädköp, någon kortare resa, kanske någon öl ute

osv, men tanken är att hålla igen på utgifter av lite mer onödig karaktär.

Kan ju då vara allt som man inte måste ha nu eller närmaste tiden.


Jag har gått lite i förväg, genom att börja vid månadsskifftet. Och kan nog tycka att det gått bra, ja

riktigt bra t o m. Bortsett från fasta kostnader som hyra, bil, telefon, mm som kommer i slutet på

månaden har jag har jag klarat mig på 275kr. Men som sagts ovan, blir en del nu i slutet.


Tillkommer mat, men det tar vi när vi räknar av vid månadsskiftet.

Nu har vi redan Kommit mer än halvvägs genom denna månad,så skall nog kunna hålla uppe sparivern de knappa

2 veckor som återstår.


Vad hoppas  jag kunna uppnå med detta?


Vill försöka åskådliggöra att det går att spara mycket mer än man tror. Nyckeln är att man inte har hela sin

Ekonomi uppbyggt på fasta kostnader, som hyra, försäkringar, lån, mobilabonnemang, teve dito, i långa rader.

Sjäv har jag numera ett fåtal fasta kostnader, som hyra och bil, a- kasseavg. Ja det är allt när det gäller fasta

utgifter. Lönar sig ofta att fundera på vad för  kostnad man har, behövs det?? Kan jag få den bättre och billigare någon annanstans? 

Ett litet exempel, har turen att bo tillsammans med en underbar kvinna, och såklart påverkar man varann, så jag

bad henne att kolla upp sin bilförsäkring som hon  haft länge. Tyckte att en helförsäkring på hennes bil som kostar 660kr/mån var dyrt.


Hon  kollar snabbt upp det och får ett erbjudande från IF på 419/mån. En sänkning på 241kr/mån efter några minuters jobb vid telefonen. Säkert finner Du liknande ex på hur Du kan sänka dina kostnader.


Jag provar denna månad så kommer en sammanställning efter månadsskiftet. Finns alltid reflektioner man kan göra

om var man lagt månadens slantar.

Min förhoppning är att åtminstone uppnå en sparkvot på 35%, dvs att jag skall kunna spara 35kr per 100kr

lön.


Igår kväll var vi ute och tog några öl i solen, och sen en matbil med några vänner. Ekonomi handlar inte om att
försaka livets goda, utan att plocka bort det som är onödigt, och kostar dig pengar utan att ge dig något i retur.

Tänk på att Du då får desto mer över till det Du verkligen gillar och mår bra av!! Sparande är uppskjuten konsumtion 
inte att man avstått det man vill ha, sen med goda investeringar så kan man plocka ut betydligt mer i framtiden.


Kanske är en sparmånad något för DIG!?








Ovido - Quiz & Flashcards